Zmartwychwstanie
Druga ważna kwestia, na którą wskazują zapisy z 15-go rozdziału 1-go Listu do Koryntian, dotyczy znaczenia, jakie kryje w sobie słowo zmartwychwstanie. W wersecie 21 czytamy: Skoro bowiem przyszła przez człowieka śmierć, przez człowieka też przyszło zmartwychwstanie. Pojawiające się w tym wersecie polskie słowo zmartwychwstanie zostało przetłumaczone z greckiego anastasis. W Konkordancji Stronga jest to słowo pod numerem 386 i oznacza ono tyle co powstanie lubpodniesienie. W Nowym Testamencie grecki wyraz anastasis pojawia się 43 razy i najczęściej jest on tłumaczony na język polski właśnie jako zmartwychwstanie.
Zastanawiając się nad treścią słowa zmartwychwstanie, należy sobie uświadomić, że oznacza ono znacznie więcej niż jedynie przebudzenie się ze stanu snu śmierci. Adam przebywając w Raju posiadał życie wieczne na poziomie ziemskim, w naturze doskonałego człowieka. Przestępując prawo Boże, Adam zgrzeszył, a w konsekwencji ściągnął, zarówno na siebie jak i na całe swoje potomstwo, karę śmierci. Tymczasem dzięki okupowi Jezusa Chrystusa możliwy jest powrót do tego, co Adam utracił w Raju, w wyniku popełnionego przez siebie grzechu; a utracił on, między innymi, doskonałe życie. Zatem zmartwychwstanie, rozumiane jako anastasis, oznacza powstanie, czyli podniesienie ze stanu śmierci Adamowej do doskonałości żywota.
Trzecia kwestia, na jaką zwraca uwagę apostoł Paweł w rozważanym fragmencie, to odsłonięcie pewnych tajemnic związanych ze zmartwychwstaniem.
Wersety 22 oraz 23, 15-go rozdziału 1-go Listu do Koryntian podają: (…) w Chrystusie wszyscy zostaną ożywieni. A każdy w swoim porządku: jako pierwszy Chrystus, potem ci, którzy są Chrystusowi w czasie jego przyjścia. Pierwszą tajemnicą związaną ze zmartwychwstaniem jest istnienie pewnych grup, czy też klas, które tego zmartwychwstania mają dostąpić. Zapis wersetu 23 wspomina o kilku takich grupach. Znajdujemy w nim sformułowanie „Chrystusˮ, rozumiany jako Głowa i Ciało, a więc mamy tutaj wzmiankę o zmartwychwstaniu Jezusa Chrystusa oraz o zmartwychwstaniu Kościoła Wieku Ewangelii. Przywołany zapis podaje też: „ci, którzy są Chrystusowiˮ. Z kolei w tym sformułowaniu dostrzegamy zmartwychwstanie wszystkich ludzi, przy czym jako odrębną klasę należy potraktować świętych Starego Testamentu. Zatem stwierdzenie apostoła Pawła „ci, którzy są Chrystusowiˮ obejmuje zarówno zmartwychwstanie świętych Starego Testamentu, jak i zmartwychwstanie pozostałych ludzi, czyli tzw. zmartwychwstanie ogólne. Aby dopełnić wszystkich grup, które mają dostąpić zmartwychwstania, oprócz 4 już wspomnianych, musimy wymienić jeszcze jedną, a mianowicie klasę Wielkiego Grona. Tak więc wszystkich grup jest łącznie 5.