Gehenna i ogień nieugaszony

Pozostał nam jeszcze jeden werset, w którym użyte jest słowo gehenna. Znajduje się on w liście św. Jakuba (3:6) „Tak i język jest ogniem, sferą nieprawości. Język jest wśród wszystkich naszych członków tym, co bezcześci całe ciało i sam trawiony ogniem piekielnym (gehenna) rozpala krąg życia”. Byłoby trudno wyjaśnić znaczenie tego wersetu, gdybyśmy przyjęli tradycyjną koncepcję piekła. Lecz gdy pojmujemygehennę jako symbol zniszczenia, to wiemy co św. Jakub miał na myśli. To jest. że język pod wpływem samolubstwa i nienawiści wiedzie do wiecznej śmierci.

Prześledziliśmy każdy werset w Biblii, w którym słowa: Szeol, Hades i gehenna występują i stwierdziliśmy, że ani jeden z nich nie daje podstawy do zrozumienia, aby były to miejsca tortur, do których Bóg posyła po śmierci. Odrzućmy zatem te błędne mniemania.

Stwierdziliśmy, że Pismo św. jasno uczy, że człowiek został stworzony do wiecznego życia na ziemi i że stracił ten przywilej przez naruszenie Boskiego prawa. Pismo św. także uczy, że Jezus przyszedł „ocalić to co zginęło” (Mat. 18:11). Przez odkupienie zapewnił przywrócenie tego życia na ziemi.

Obecnie w wieku ewangelii Pan powołuje ludzi, aby stali się Jego naśladowcami. Wierni ci będą mieć udział w pierwszym zmartwychwstaniu i zostaną wywyższeni do chwały, czci i nieśmiertelności. Będzie to kościół, który wraz z Chrystusem panować będzie tysiąc lat. (Apok. 20:6; Rzym. 2:7).

Przypowieść (Mat. 25:31-46) o owcach i kozłach jest ilustracją sądu, który w przyszłym wieku obejmie całą ludzkość. Podczas tego „przewodu” sądowego ludzie będą mogli zamanifestować swoją godność, lub niegodność wiecznego życia. Sąd ten rozpocznie się gdy Syn Człowieczy okaże się w swej chwale wraz z aniołami. W greckim tekście termin „aniołowie” oznacza posłańców i to odnosi się do kościoła – wszystkich, którzy naśladowali Pana i z Nim cierpieli. Razem z Nim (po ich obudzeniu w pierwszym zmartwychwstaniu) będą sądzili ludzkość. „Czy nie wiecie, że święci będą sędziami tego świata?” (1 Kor.6:2) – pyta ap. Paweł.

Są jeszcze dwa inne punkty w tej przypowieści, na które chcemy zwrócić uwagę. Po pierwsze – nagroda jest dana tym, którzy są przedstawieni przez owce. Nagrodą tą jest:

„Pójdźcie błogosławieni Ojca mojego, weźcie w posiadanie królestwo przygotowane wam od założenia świata” (wer.34). To jest królestwo lub panowanie, które dane było pierwszym rodzicom w Edenie, lecz które oni utracili z powodu grzechu. I to królestwo będzie im przywrócone przy końcu tysiącletniego dnia sądu.

Zauważmy również ostateczną dyspozycję względem tych, którzy przedstawieni są w kozłach, t.j. ludzi, którzy nie wykażą swoimi uczynkami, iż są godnymi życia, a zatem będą niepoprawnymi grzesznikami. O nich jest powiedziane, że pójdą w ogień wieczny przygotowany dla diabła i jego aniołów. Ogień tu, jak zawsze w Biblii, jest symbolem zniszczenia. Wieczny ogień będzie wiecznym zniszczeniem.

W ostatnim wersecie (46) rozdziału ta sama myśl jest wyrażona jako wieczne męki. Inne tłumaczenia polskie (np. Bryt. I Zagr. Tow. Bib.) podają „kaźń wieczna” (w języku angielskim – kara wieczna). Śmierć jest karą za grzech i wieczna śmierć będzie wieczną karą. Myśl ta będzie bardziej stanowcza, gdy zauważymy, że greckie słowo tutaj użyte (przetłumaczone w Biblii Tysiąclecia – jako wieczne męki, a w Biblii Bryt. i Zagr. Tow. Bibl. jako kaźń wieczna) dosłownie oznacza odcięcie. Dobrowolni grzesznicy będą odcięci od życia. Przypowieść przypomina nam, że diabeł i jego aniołowie będą także zniszczeni. Apokalipsa (20:10) mówi o zniszczeniu szatana w jeziorze ognistym. Jak już zauważyliśmy jezioro ognia jest symbolem ostatecznego zniszczenia. Śmierć i Hades mają być również zniszczone w nim. Bestia i fałszywy prorok też tam się znajdą (Apok. 19:20). Przyjmuje się, że bestia i fałszywy prorok symbolizują skorumpowany polityczno-religijny system władzy szatana. Będzie on usunięty.

Apokalipsa (20:10) mówi o męczeniu szatana w jeziorze ognia. Inne pisma stanowczo podają że będzie on zniszczony, zatem wyrażenie to musi być rozumiane symbolicznie podobnie jak i jezioro ognia. Męka szatana następująca po jego zniszczeniu jest oczywiście wieczną wzgardą i pośmiewiskiem, jakie będzie powstawało w umysłach ludzi, gdy wspomną jego okrutne dzieło. Nawet teraz istnieje wyrażenie, że nie pozwala się ludziom odpoczywać po ich śmierci gdy się źle o nich mówi. Tak też będzie z szatanem. Jego droga świadomej opozycji względem Boga i jej okrutne skutki, będą służyć jako wieczna lekcja dla całej przywróconej do życia ludzkości.

Nadmienić należy, że współczesna teologia odstępuje od prymitywnego pojmowania piekła z ogniem, smołą i diabłami pastwiącymi się nad duszami. Mówi się raczej o cierpieniu spowodowanym przez odłączenie od Boga. Lecz również ta koncepcja piekła jest wątpliwa. Dlaczego szatan i jego zwolennicy (ludzie lub aniołowie) mieliby cierpieć z powodu odłączenia od Boga? Przecież oni już obecnie są odłączeni i nie uważają tego za karę.

W ten sposób stwierdziliśmy, że cała Biblia jest w zgodzie z wyrażeniem ap. Pawła„Zapłatą za grzech jest śmierć”. Jakże zadowoleni jesteśmy, że sposobność ujścia wiecznej śmierci jest dana poprzez ofiarę Jezusa Chrystusa, która stała się okupem. Stało się to z łaski Boga, który dał Swego Syna, aby był Odkupicielem i Zbawcą. O tym mówiły Boskie obietnice jeszcze przed pierwszym przyjściem Jezusa. Zacytujemy jedną z nich „…raz na zawsze zniszczy śmierć. Wtedy Pan Bóg otrze łzy z każdego oblicza, odejmie hańbę od swego ludu na całej ziemi, bo Pan przyrzekł. I powiedzą w owym dniu: Oto nasz Bóg, Ten, któremuśmy zaufali, że nas wybawi; oto Pan, w którym złożyliśmy naszą ufność, cieszmy się i radujmy z Jego zbawienia!” (Iz. 25:8.9).

Podziel się